Ulovlig fildeling av musikk og annet åndsverk var et stort problem for ikke så altfor mange år siden, men det er fint å kunne meddele at piratkopiering av musikk nesten ikke eksisterer i Norge i dag. Problemet er dessuten mye mindre på verdensbasis. Vi kan takke blant annet de fenomenale strømmetjenestene vi har i dag, for at det nærmest har blitt slutt på denne digitale stjelingen.
I dag betaler vi gjerne et par hundrelapper i måneden for Spotify eller Tidal, og har tilgang til ubegrensede mengder musikk. Slik går heller ikke artistene konkurs – vinn vinn for alle. I tillegg har det i dag blitt mer eller mindre sosialt uakseptabelt å drive med ulovlig fildeling. Det var det ikke for rundt et tiår siden, den gangen «alle» gjorde det. Piratkopieringen førte til at musikksalget stupte, og platebutikker og artister gikk med underskudd.
Kunder ønsket digitalt salg
Tiltakene som ble gjort for å forhindre fildeling stoppet bare noen få individer. Det var umulig å stoppe alle som benyttet seg av filer som lå lett tilgjengelig på nett, særlig med tanke på at folk visste at sjansen for å bli tatt var forsvinnende liten. Da Napster dukket opp i 1999 drev ikke musikkbransjen med salg av musikk på den måten kundene nå ønsket – nemlig digitalt. Dette forsvarer likevel ikke ulovlig fildeling.
Musikkbransjen er i det hele tatt kjent for å være redd for utviklingen, inkludert den enorme digitale revolusjonen. Istedenfor å tilby kunder det de ønsket seg, kjempet bransjen mot dem. Slik er det ikke lenger, og i dag kan både kunder og bransjen selv prise seg lykkelige for at musikkbransjen endelig har omfavnet salg av musikk digitalt.
Leave a Comment